شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی
يكشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۳ ب.ظ

Violet Evergarden/2018-2020

14 قسمت + 2 تا سینمایی

وایولت اورگاردن درباره دختریه که از بچگی به عنوان یک ابزار جنگی مورد استفاده قرار گرفته. تا اینکه سرگرد گیلبرت که وایولت تحت امرشه توی آخرین ماموریتشون بهش می گه دوستش داره.

وایولت درک چندانی از احساسات انسانی نداره بنابراین پس از جنگ در جستجوی معنای این کلمه روزگار می گذرونه و توی یک اداره پست مشغول به کار نامه‌نویسی می شه.

ایده پر احساس، جذاب و مخاطب پسندی داره. بنابراین می تونه حتی انیمه‌نبین ها رو هم به خودش جذب بکنه. 

و موسیقی های متنش انقدرررر زیباست که نمی تونم در توصیفش چی بگم. یکیشون کاملا منو غرق  خودش می کرد.

و با همه این چیزهایی که پایین خواهم گفت، وایولت با تمام داستان های غم انگیزش و پایان پراحساس و زیباش، ارزش تماشا کردن رو داره و یکی از تجربه های جذاب انیمه ایه. به شخصه از بین داستان ها، داستان قسمت آخر سریال رو  بیشتر دوست داشتم.

 

حالا شاید بگید انیمه است و خیلی نباید وارد جزئیات شد -که قبولش ندارم :دی- اما یک چیزهایی واقعا اذیتم می کرد و اصلی ترینش این بود که نویسنده خیلی راه رو برای وایولت هموار می کرد و مهم نبود با منطق ما بخونه یا نه!

مثلا دلیلی نداشت برای یکی از بزرگترین نامه نویسی ها _بین پرنس و پرنسس- انتخاب بشه در حالی که اون زمان هنوز به درک درستی نرسیده بود و حتی برای نوشتن کلمات عاشقانه فرد باتجربه تری رو هم داشتن.

درباره نامه اون سرباز خیلی قهرمانانه سررسید و از قضا همون سربازِ مدنظر بود. درباره حادثه قطار هم یک همچین چیزی بود.

از طرف دیگه نمی شه گفت شخصیت پردازی های خوبی هم داره چون به کراکترهای فرعی که همیشه تو داستان هستن- به غیر از تقریبا آیریس- ، نمی پردازه در حالی که حداقل دوتاشون شایستگی بیش تر پرداخته شدن رو دارن، اما داستان های فرعی رو با آب و تاب و جزئیات نقل می کنه!

ما حتی خیلی از گذشته و کودکی مبهم وایولوت تا پایان داستان هم آگاه نمی شیم و اینکه تا چندین قسمت بین حدس ربات یا انسان بودنش سرگردان هستیم هم به شخصه برای من جالب نبود اگر چه شاید به درک احساسات اطرافیانش توسط ببیننده کمک بکنه.

و در مورد باندپیچی دستاش که مثلا باعث بشه بیننده یکهویی متوجهش بشه! اصلا توجیهی نداشت جز غافلگیری :/
و حتی نامه اشتباهی وایولت که به جای عاشقانه بودن خیلی رک و سرراسته هم می تونست فرستاده نشه اما بالاخره منطق نویسنده غلبه می کنه ://

اما در مورد سینمایی؛ معمولا سینمایی انیمه های سریالی زمانی ساحته می شن که یا ادامه دهنده انیمه قبلی باشن و داستانش رو کامل کنند یا به کاراکترهای فرعی جذاب سریال بپردازند  و یا کندوکاوی تو گذشته شخصیت اصلی باشن اما سینمایی اول، یک سینمایی باری به هر جهته که هیچ کدوم از این ویژگی ها رو نداره و گویا فقط به خاطر موفقیت سریال، ساخته شده! در واقع تکرار مکرراته و حتی کاری که وایولت داره به خاطر جذاب کردن داستان تغییر داده می شه تا بشه داستان این سینمایی رو تعریف کرد.

+ می خوام فعلا سریال کره ای ببینم. دلم لک زده. شروعش هم کردم.

و شاید انیمه ها رو موازی پیش ببرم و البته کمی کندتر.

۰۲/۰۴/۰۴
مهناز

نظرات  (۶)

از دیدنش پشیمون نیستم اما اصلا فاز کسانی که غرق در زیبایی شکوهمندش شدن و شاهکار قرن میدوننش رو درک نمیکنم 

رابطه‌اش با سرگرد هم رسما کودک همسری بود :/ 

بابا مثل پدرش بزرگش کرده بود چه معنی داره 

پاسخ:
قبول دارم واقعا. بیشتر از اون چه که باید، دیده شده و در حد شاهکار هم نیست اما انیمه خوبیه.

ولی در رابطه با کودک‌همسری؛ به نظرم اصلا اینجوری نیست. وایولت وقتی حدودا ۱۴ سالشه  سرگرد علاقه‌اش رو بهش ابراز می‌کنه و مطلقا هیچ اتفاق دیگه ای نمی افته! تنها بیان یک احساسه.
اسپویل:
و در پایان انیمه هم وقتی که هر دو با هم هستند، ویولت بیش تر از ۱۸ سالشه.

درباره رابطه پدرانگی هم اینجوری نیست. شاید فقط یکی دو سال کنار هم بودن و بیشتر می‌شه گفت از طرف سرگرد یک رابطه حمایت‌گرانه است نه در قالب یک پدر. یک رابطه استاد شاگردی که به یک رابطه عاطفی قوی تغییر می‌کنه.

منم حس کرده بودم حالت کودک همسری داشت. اصلا اینکه سرگرد یهووو پیدا شد و به هم رسیدن خیلی فانتزی بود. 

از بین کل داستانا، اونی که مامان مریض برا بچش تا سالهای سال مینویسه ک تولداش برسه بهش و به شکل ویژه دوس داشتم.

اون سینمایی اولیه ک میگی برا قبل از شروع سریاله. ینی ترتیب دیدنشون اینجوریه که اول اونو میبینی بعد سریالو بعد سینمایی آخری رو. 

منم تا نصفش نمیدونستم رباته یا آدم ک برا منم جذاب نبود. اتفاقا اگر میخواست احساسش رو درک کنیم بهتر بود ب جنبه های انسانیش اشاره کنه. ک ی جوری نشون میداد انگار جنبه انسانی نداره دختره. 

پردازش شخصیت ها واقعا ضعیف بود.  منم خیلی از شخصیت فرعی ها رو میخواستم بیشتر معرفی کنه. داداش سرگرد خیلی آدم گون بود :)) دوسش داشتم:)))

در کل راستش من نمیتونم ب عنوان تجربه یه انیمه جذاب ازش نام ببرم. باهاش همزاد پنداری نمیکردم و حس میکردم بسیار اغراق شده و نمادینه. 

این شغل عروسک نامه نویس جالبه. 

ک یه سری پشت پرده های سیاه هم داره. 

الان ک اینو نوشتم حس کردم قبلا در مورد ویولت تو وبم ی چیزایی نوشته بودم که الان یادم نیس :))))

و اینکه حتی ب نظرم زیبایی هاشون اغراق شده است. خصوصا تو اندام هاشون بسیار اغراق داره.

 

پاسخ:
کامنت و پاسخ حاوی اسپویل
علت به وجود اومدن این حس رو می‌تونم بفممم ولی از نظر من و با توجه به تعریف این اصطلاح، این کودک‌همسری نیست اما اما اما اما ماجرای پرنس و پرنسس نمونه تمام عیار کودک‌همسریه که اتفاقا خیلی هم زیبا نشون داده می شه! داستانی که خوشم نیومد ازش.

از همون اول هم قابل حدس بود که سرگرد زنده‌ است حتی فکر می‌کردم برادرش می‌دونه اما این یکی اشتباه بود :))) کلا ماجرای کلیشه ایه که توی فیلم ها وقتی خبر مرگ کسی میاد اما جسدش پیدا نیست به احتمال قوی یه جایی داره نفس می کشه! 

برای من تقریبا تمام داستاناش تکراری بود به غیر از قسمت چهارده.

نه ترتیبشون درسته اول سریال سیزده قسمتی بعد قسمت چهاردهم که یه قسمت ویژه است، سریال مال 2018 هست. بعد که تموم شده یه قسمت ova داشته که همون سینمایی اوله که سال 2019 پخش شده و بعدش سینمایی آخر که سال 2020 پخش شد.

آفرین در مورد چیزی که در مورد جنبه انسانی اش می گی باهات موافقم.

آره منم با اینکه بداخلاقیش آدم رو آزار می داد دوستش داشتم، هر چند مشخص بود همیشه این شکلی نیست. خیلی شخصیت کاریزماتیک و پرصلابتی داشت.

ببین من خودم داستاناشو چندان دوست نداشتم؛ درسته باهاشون اشک ریختم ولی خب با سلیقه ام چندان جور نیست! اما از این جهت که احساسات توی انیمه جاریه، جذابه. و انیمه چشم و گوش‌نوازی هم هست.

به نکته جالبی اشاره کردی. عروسکای نامه نویس که همه‌شون خانوم بودن!! توی انیمه چندان به پشت پرده اشون اشاره نمی شه اما یک جاهایی می گه که همه جا دید خوبی بهشون نیست و مشخصه که از جذابیت های جن.س/ی دخترانه برای این شغل بهره می برن.

کاش یادت بود :))

این زیبایی های اغراق آمیز مال نود درصد انیمه هاست و ویژگی خاص خودشونه بنابراین من نمی‌تونم ایرادی بهش بگیرم. همین یکی از عوامل جذابیت انیمه هاست.

آخیش..... چه کیفی داره کامنت بلندبالا دریافت کنی :))))

شاید من دیدم اینطوری بود از اول انیمه که رابطه‌اشون رو پدر و فرزندی طور می‌دیدم . واسه همین آخرش برام نچسب بود

پاسخ:
چون اختلاف سنی شون یک مقدار زیاد بود و ملاقاتشون زمانی بود که وایولت کم سن و سال بود، طبیعیه که یک مقدار از این حس ها پیش بیاد.
جواب کامنتم به پاییز رو هم بخون. شاید اون داستان هم مزید بر علت شده و این حس رو پررنگ تر کرده.
من ولی پایانشو دوست داشتم. هر چند واقعا حرصم دراومد از پنهون کاری.
۰۶ تیر ۰۲ ، ۱۷:۲۴ سُولْوِیْگ 🌻

من خیلی تعریف از این انیمه شنیده بودم، هرکس که می‌دیدم کشته مرده‌ش بود. الان کمی مردد شدم سر دیدنش... 

پاسخ:
ببین انیمه بدی نیست من خودم به قول میخک پشیمون نیستم از دیدنش. خوبه ولی نه در اون حدی که می گن! یک مقدار اورریتده :)

اره راس میگی از ویژگی های انیمه است این ظاهرشون. ولییییی کاش لباسشون عوض میشد حین فیلم.

چرا همش یه لباس دارن همونو میپوشن خب. 

لنتی روزها مختلف،دوتا لباس جدید بپوش. 

اینکه ب شکل خاص والپیپر های ویولت و میشه همه جا پیدا کرد هم یکم عجیبه هم ممکنه ب خاطر تبلیغات خوب تیم تبلیغاتی شون باشه. پوستر های خوبی هم داره. 

این که سرهنگ ب دختره ابراز علاقه کرد بعد رفت تو یه منطقه دور افتاده یه نامه هم نداد دختره رو از نگرانی در بیاره خیلی غیر منطقی بود. باشه اصلا ویولت هیچی. لنتی مامانت تو چشم انتظاری مرررررد. خر. 

 

پاسخ:
کامنت ها و پاسخ‌ها حاوی اسپویل؛
دقیقا. این رو اعصاب منم بود. همه از اول تا آخر یه شکل بودن. لباس وایولتم چندان دوست نداشتم. مخصوصا اون پشتش :)))))) حالا یه هفته لباس تکراری، دو ماه لباس تکراری. نه که چهار پنج سال لباس تکراری :دی

دقت نکرده بودم بهش!

آخیشششش دلم خنک شد :)))))))) خوب گفتی. واقعا خیلی حرصم گرفته بود. خودخواه! یه عده آدمو خون به جیگر کرده رفته قایم شده چون احساس گناه می کنه! بیا خبر بده بعد برو هر جا می خوای خودتو گم و گور کن و به کارای بدت فکر کن :))))) ولی حالا از اینکه بقیه رو عذاب داده احساس گناه نمی کنه!

ارهههه

چون چهره هاشون اکثرا یه شکله، توی رنگ چشم و نوع لباس متمایز میشن🤣🤣

پاسخ:
:)
😅

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">