شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی
پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۵:۵۷ ب.ظ

And then there was none/ 2015

داستان هایی را که پشتشان یک داستان دیگر هم نهفته است، دوست دارم یا شاید بهتر باشد بگویم داستان هایی که از یک چیزِ دیگر، یک اتفاق، یک انسان، یک تصویر و حتی یک شعر الهام گرفته شده باشند. مثلا تریسی شوالیه تصویر "دختری با گوشواره مروارید" را می بیند و برایش یک داستان می نویسد. یا پیتر اشتام در اگنس کاراکتر مردی خلق می کند که به جای اینکه تصویر انسانی را پیش رویش نشسته نقاشی کند به خواسته او برایش یک داستان می نویسد و او را از نو خلق می کند. یا مثلا آگاتاکریستی بر اساس یک شعر محلی داستانی جنایی می نویسد با عنوان "And then there was none" 

این مینی سریالِ سه قسمتی، اقتباسی از این کتاب آگاتا کریستی است. پس اگر داستان های معمایی و پر تعلیق دوست دارید و اگر قتل و خونریزی حالتان را بد نمی کند، توصیه می کنم ببینیدش.  

عنوان اثر، خلاصه تک خطیِ کامل داستان است اما اگر خلاصه کامل تری می خواهید؛ این همان شعرِ محلی است که در بالا به آن اشاره کردم: خطر اسپویل :دی

ده سرخپوست کوچک رفتند شام بخورند، یکی خود را خفه کرد و سپس نُه تا باقی ماندند.

نُه سرخپوست کوچک تا دیروقت نشستند، یکی به خواب رفت و سپس هشت تا باقی ماندند.

هشت سرخپوست کوچک قدم می زدند، یکی گفت همین‌جا میمانم و سپس هفت تا باقی ماندند.

هفت سرخپوست کوچک هیزم می‌شکستند، یکی خود را تکه تکه کرد و سپس شش تا باقی ماندند.

شش سرخپوست کوچک با کندو بازی می‌کردند، یکی را زنبور نیش زد و سپس پنج تا باقی ماندند.

پنج سرخپوست کوچک به دادگاه رفتند، یکی قاضی شد و سپس چهار تا باقی ماندند.

چهار سرخپوست کوچک به دریا رفتند، یکی را ماهی قرمز بلعید و سپس سه تا باقی ماندند.

سه سرخپوست کوچک به باغ وحش رفتند، یکی را خرس بزرگی بغل کرد و سپس دو تا باقی ماندند.

دو سرخپوست کوچک در آفتاب نشستند، یکی از آن ها سوخت و سپس یکی باقی ماند.

یک سرخپوست کوچک تنها ماند، او رفت و خود را دار زد و سپس هیچ‌کدام باقی نماندند.

۹۹/۰۷/۱۰
مهناز

نظرات  (۱۱)

۱۰ مهر ۹۹ ، ۱۸:۰۲ فاطمه ‌‌‌‌

عه مهناز! من یه مدت دنبال کتابش بودم (که بعد هم یادم رفت :/ ) و الان خوشحالم می‌بینم مینی‌سریال براش ساختن! مینی سریال خوبه :))

کتابشو خوندی؟

پاسخ:
نه متاسفانه کتابش رو نخوندم. چون الان هم به کتابخونه دسترسی ندارم دیگه به خودم سخت نمی گیرم اقتباسی ها رو هم قبل از خوندن کتاباشون می بینم :دی

عجب شعری! :دی

پاسخ:
یه کم زیادی خشنه :دی
۱۰ مهر ۹۹ ، ۱۹:۴۳ هیـ ‌‌‌ـچ

خوب به نظر میاد، حتماً می‌بینمش، مرسی از معرفی :)

پاسخ:
خواهش می کنم :) امیدوارم از دیدنش لذت ببرید و یه جوری نباشه که آخرش حس کنید وقتتون هدر رفته ؛)

چه باحال بود ...

این سرخپوستا اون وخ چه مرگشون بود🤐

پاسخ:
:)
اینو دیگه نمی دونم :دی 
البته توی فیلم به جای سرخپوست، سرباز بودن. من این شعرو تو نت پیدا کردم. 

ولی واقعا چرا باید همچین شعری وجود داشته باشه؟ 

پاسخ:
شاید پشت همین شعر هم یک داستان وجود داره!
۱۱ مهر ۹۹ ، ۱۶:۱۳ سایه نوری

من چون سرخپوستها رو خیلیی دوست دارم، با اون وصف آخر، حتما میبینمش 😊

مرسی از معرفی.. 

پاسخ:
ببین هیچ اثری از سرخپوستا تو فیلم نیستا. حتی یک اسم!
ولی اگه دیدی امیدوارم خوشت بیاد ؛)
۱۲ مهر ۹۹ ، ۰۸:۴۹ آقاگل ‌‌

ممنون برای معرفی. در این عصر بی‌سریالی، میرم دانلود کنم و ببینم چه خبره. 

:)

 

پاسخ:
قابلی نداشت ؛)
واقعا امیدوارم که باب میلتون باشه. کاش بعد از دیدنش بیاید بنویسید که چطور بود!

همیشه برام جالب بوده که بشر به تاثیر از یک اثر، اثر دیگه ای رو خلق می کنه و بعد دوباره ممکنه یک نفر دیگه پیدا بشه و از اثری که او خلق کرده، چیزی تازه بسازه!... این زنجیره اینطوری ادامه پیدا می کنه... همین ها خرد بشری رو کم کم ساخته... گسترش داده... این ذات خلاق بودن انسان برام جالبه!

پاسخ:
آره همه چیز به هم متصله و همینطور ادامه پیدا می کنه! شاید در شکلی جدید ولی انگار اون اثر در یک اثر دیگه به نوعی به یک حیات دیگه ادامه میده.
۱۳ مهر ۹۹ ، ۱۴:۱۲ همطاف یلنیـــز

سلام سلام

من یکی از دوستداران رمانهای آگاتا کریستی هستم 

شاید به همین دلیل! بارها و بارها سریالهای هرکول پوآرو و خانم مارپل رو تماشا کردم

منتهی این یکی رو چون عصبانی ام کرد و می دانم قاتل کیست (البته فقط دو بار رمانش را خواندم با دو مترجم متفاوت) فعلا تماشا نمی کنم شاید وقتی دیگر :))

پاسخ:
سلام سلام :)
مثل من ؛) 
هنوزم هر کول پوآرو یکی از شخصیت های مورد علاقمه.
ان شاالله :) مهم اینه که کتابشو خوندید و وقتی هنوز این حس عصبانیت رو دارید شاید واقعا لازم نباشه ببینیدش.
من شاید اواخر قسمت اول بود یا اوایل قسمت دوم که دو تا مظنونمو مشخص کرده بودم و قاتل هم یکی از همونا بود :دی به قول پوآرو هیچ کس بی گناه نیست مگه اینکه خلافش ثابت بشه ؛)

دانلود کردم😉

پاسخ:
⁦^_^⁩
بعد از دیدنش بیا بگو چطور بود.
واقعا امیدوارم خوشت بیاد.

سلام دیدم خیلی خوب بود ممنون از پیشنهادت

من به قاضی شک داشتم ولی وقتی مرد گفتم اا اینم که نبود خخخ

پاسخ:
این کامنت و ایضا جوابش حاوی اسپویل است :دی
سلام :) 
خواهش می کنم. نوش جون چشمهات.
دمت گرم :))منم دو تا مظنون داشتم یکی دکتره یکی قاضیه! و با مردن هر دو تاشون گفتم قطعا یه جای کار می لنگه :دی چون اکثرا اونی که اول از همه از لیست مظنون ها خطش می زنیم، قاتله! بعد از مرگ دکتره هم گفتم شاید یکی به ظاهر مرده و باز رفتم سراغ مظنون اصلیم؛ جناب قاضی!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">