شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی
شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۲۳ ب.ظ

انجمن شاعران مرده/ ن.ه.کلاین بام/ حمید خادمی

داستان توی یک مرکز آموزشی می گذره. یک دبیرستان شبانه روزی پسرانه که نظم و قاعده های خودش رو داره و همه باید به اون پایبند باشن تا اینکه معلم جدیدی به جای معلم ادبیات انگلیسی قبلی میاد و خیلی چیزها تغییر می کنه...

اسم این کتاب باعث می شد که من مدام خوندش رو عقب بندازم و برای خوندنش به شدت مقاومت می کردم. نمی دونم چرا! به جای جاذبه دافعه داشت! با این حال هم به نظرم کوتاه بود و هم کتاب خوبی بود! بعضی قسمت ها که کیتینگ سعی می کرد با تصویر سازی و یه جور تمثیل به بچه ها آموزش بده، دوست داشتنی بود و به نظرم کتاب انگیزه دهنده ای بود. در کل خوشحالم که خوندمش.

ولی می دونید بعد از تموم کردن کتاب چه حسی داشتم؟! چندین بار با خودم گفتم که اصلا دلم خنک نشد! نشد که نشد آقای کلاین بام!

و عجیب اینکه فیلمش قبل از انتشار خودِ رمان ساخته شده! و با اومدن اسم این اثر هم بیشتر اسم تام شولمنی که فیلمنامه اش رو نوشته به ذهن میاد تا خودِ نویسنده! 

+ حس می کنم باید برم یکی بزنم رو شونه کارگردان فیلم هندی "محبت ها" و بگم ای ناقلا فیلمت یه اقتباس آزاد از انجمن شاعران مرده بوده نه؟!! فقط شعار (کارپه دیم) رو یه کم تغییر دادین و به جاش گفتین عشق را غنیمت بشمار :))

+ قسمت هایی از ترجمه زهرا طراوتی رو هم خوندم و باید بگم که خوب بود.

+ بخش هایی از کتاب:

- من به جنگل رفتم چون سرِ آن داشتم که آگاهانه زندگی کنم...من بر آن شدم که ژرف بزیم و تمامی جوهر حیات را بمکم... هر آنچه را که زندگی نبود ریشه کن کنم تا آن دم که مرگ به سراغم می آید، چنین نپندارم که نزیسته ام.

- اگه درباره مساله ای مطمئن هستید خودتون رو وادارید که به یه نحو دیگه درباره اش فکر کنید حتی اگه بدونید که این دیدگاه تازه ی شمانادرست یا احمقانه است. وقتی مطلبی می خونید تنها فکر نویسنده رو مد نظر قرار ندید کمی درنگ کنید و ببینید نظر خودتون درباره ی اون موضوع چیه!

- چگونه می توانم تو را به روز تابستان مانند کنم؟ تو دلپذیرتر و خوش تر از آنی.

- همیشه فکر می کردم آموزش و پرورش یعنی یادگیری اندیشیدن مستقل.

       

۹۸/۰۶/۰۲
مهناز

نظرات  (۹)

من فیلمشو دیدم فقط. فک کنم کتابو از رو فیلم نوشتن آره؟

 

پ.ن. راستی تو کتاب اسکار و آقای صورتی رو خوندی؟ شروعش کردم و یادم افتاد انگار تو بودی یه تعداد از کتابای اشمیت رو خونده بودی. خیلی خوبه :((

پاسخ:
سرسری خوندم دقیق متوجه نشدم؛ شایدم چندان دقیق نوشته نشده بود ولی فکر می کنم کتاب قرار بوده منتشر بشه ولی فیلمه زودتر ساخته شده!

+ از اشمیت چند تا کتاب خوندم و خیلی دوستش دارم ولی اینو فعلا نخوندم! اما می دونم اشمیت هر چی بنویسه ارزش خوندن داره. منتظر خوندن نظرت راجع بهش تو وبت می مونم :)) 

تازه فقط یه فصلشو خوندم ولی حس می‌کنم خیلی دوسش خواهم داشت. می‌نویسم حتما ازش.

پاسخ:
قلم اشمیت به شدت جذابه. به خصوص اینکه تمام مدت آدمو غافلگیر می کنه!
:)

این تکه از فیلمش درباره حقیقت را هرگز فراموش نمی‌کنم:

حقیقت همچون رواندازی است که هیچ‌گاه پاهایتان را نمی‌پوشاند و آنها را سرد نگاه می‌دارد. هر قدر بخواهید آن ‌را روی خود بکشید، هرگز کافی نخواهد بود. از همان زمان که گریان پا به این دنیا می‌گذارید تا زمانی که با مرگ آن را ترک می‌گویید. تنها صورتتان را می‌پوشاند؛ درحالی که می‌گریید، می‌نالید و فریاد می‌زنید...

پاسخ:
اتفاقا این قسمت تو کتابشم بود و من چندین و چند بار خوندمش و هر بار کمتر فهمیدم. احساس خنگی بهم دست داد :(
منظورش اینه حقیقت تلخه؟! یا هر چی بیشتر از حقیقت بدونی در عذابی؟!

فیلمشو دیدم. کتاب رو متاسفانه نه. خدابیامرزه بازیگر معلمه روبین ویلیامز خیلی خودش بد فوت کرد

پاسخ:
کتابشم دو سه ساعت وقت می بره. اگه دلتون خواست بخونید.
اوهوم...

ولی میدونی من ترجیح میدم اگه دو تا فیلم از یه کتاب اقتباس شده اون هندیه رو ببینم D: همچین بیشتر به دلم میشینن

 

برم ببینم اگه الکترونیکی پیدا کنم بخونمش. فعلاً دارم جلد سوم سنت شکنو میخونم. همونی که اونقد گفتم شبا کابوس میبینم بخاطرش و خیلی خونریزی داره توش D: عین سریالیه که باید تمومش کنم

پاسخ:
می فهممت :))) حالا هندیه دقیقا از خودِ این کتاب اقتباس نشده ها ولی خیلی بهش شبیهه. این فیلم هندی "محبت ها" رو من خیلی دوست دارم. آهنگاشم خیلی خوبن :)) اگه عاشقانه دوست داری حتما ببینش.
کاش بخونیش. فکر می کنم دوستش داشته باشی. 
تو هم که حساس :)) امیدوارم این کتاب خون و خونریزی دار رو زودتر تموم بکنی شبا راحت بخوابی :)

یعنی حقیقت آن‌گونه که تصور می‌کنیم مایه‌ آرامش قلبمان نیست. حقیقت خود را متعهد به هیچ‌کسی نمی‌داند، از جمله به ما.

پاسخ:
متوجه شدم.
ممنونم از توضیحتون.

من اینو قبلا خوندم ولی اصلاااا یادم نمیاد😁

پاسخ:
برا منم گاهی پیش میاد. بخصوص در مورد داستان کتابایی که خیلی سال پیش خوندم!
فیلمشو ببین یه مروری بشه؛ البته می تونی خودشم دوباره بخونی چون کوتاهه :)

یک ریویوی متفاوت از این کتاب که چند وقت پیش خوندمش اینه:

https://www.goodreads.com/review/show/2939829751?book_show_action=false&from_review_page=1

نگاه جالبی داره به کتاب و این شکل تدریس. بخونیدش.

پاسخ:
خیلی ممنونم بابت لینک.
الان می رم بخونمش.

"Carpe diem"

بخشهایی از کتاب رو که ذکر کردی، جالب و قابل تاملن! 

من فیلمو دیدم فقط و خوشم اومد؛ نمیدونستم کتابش ترجمه شده، حتماً سرفرصت میخونمش! 

پاسخ:
پس احتمالا از کتابش هم خوشتنون بیاد :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">