شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی

همین که اسم کتاب رو خوندم احساس کردم که فیلمی اقتباس گونه و ایرانی از این نمایشنامه رو دیدم با بازی حسین یاری، لاله اسکندری و یکتا ناصر! برا همین قبل از این که شروع به خوندنش کنم می دونستم داستان از چه قراره.
 اسم نمایشنامه تا حدودی ماجرای داستان رو لو میده ومن درحد چند جمله مبهم گونه ؛) بگم که : داستان درباره کسائیه که بین مرگ و زندگی قرار گرفتن و معلوم نیست که سرنوشتشون به کجا ختم میشه! 
این کتاب هم مثل نمایشنامه های دیگه ی اشمیت جذاب، خوندنی و روون بود و پر از دیالوگ های خوب و تامل برانگیز! درسته از سه نمایشنامه ی دیگه ای که ازش خوندم جذابیت کمتری داشت اما مگه میشه کتابی از اشمیت خوند و لذت نبرد و دوستش نداشت؟!

- آدما طوری زندگی می کنن انگار که نامیرا و جاودانه ان: اونا عاشق نمی شن؛ سرمایه گزاری می کنن.
- مدت ها فکر می کردم آدمایی که اعتراف می کنن وجدان اخلاقی والایی دارن و حالا متوجه می شم که بعضی ها همون طور که استفراغ می کنن اعتراف می کنن؛ بالا میارن تا دوباره شروع کنن.
- از نظر من اون چه ارزش آدم رو می سازه، آدم بودنشه نه چیز دیگه.
- از خودتون بگین. زود باشین. از خودتون! زود باشین فقط یه دقیقه وقت دارم. کجا زندگی می کنین؟!
توی یه خونه ی بزرگ کنار دریا با پنجره هایی به وسعت افق.
ساحل هم داره؟
آره؛ طولانی، سفید و آبی. عاشق اینم که من رو کنار ساحل گردش ببرن.
و بعد؟ دیگه چه کار دوست دارین بکنین؟
دوست دارم تو رویا فرو برم. موسیقی گوش کنم و وقتی موسیقی گوش می کنم صدای سکوت اطرافم رو بشنوم.
و بعد؟
بعدشم دوست دارم کتاب بخونم تا تمام زندگی هایی رو که من نتونستم بشناسم تجربه کنم.
دیگه چی؟
بعد هم به نظرم میاد... که دلم می خواست عاشق باشم.
آخ من هم همین طور.
۹۶/۰۸/۰۷
مهناز

نظرات  (۵)

قسمتایی از کتاب رو ک گذاشتی دوس داشتم
پاسخ:
دیالوگ های جذابی بین شخصیت ها رد و بدل میشه. اصلا ویژگی منحصر به فرد کتابهای اشمیته!
تاحالا هیچ کتابی ازش نخوندم
پاسخ:
نویسنده بی نظیریه. من که بشخصه خیلی دوستش دارم. از نویسنده های محبوبمه. حیف که دیر پیداش کردم. حتما ازش بخون. از خرده جنایاتش شروع کن.
این همونه ک عاشق نمایشنامه هاشی و ب من پیشنهاد کردی؟!

نیافتمش من!

این مکالمه خعلی خوبه:))

راشتی سلاااام عشق منننن:))))
خوبییی؟!
پاسخ:
اوهوم همونه :) خیلی حیف شده! فکرکنم گفتی کتابخونه اتون نداره! ببین پیشنهاد کتاب قبول می کنن. فکرکنم کتابخونه هاا یه فرمی، چیزی تو این مایه ها داشتن قبلنا! تازه کلی هم ادامه داره و جذاب تر میشه. فقط من دیگه نتونستم چند صفحه تایپ کنم علیک سلام ماهروی من:) بالاخره رخ نمودی؟!!! بعد از مدت ها چشممون به جمالت روشن شد. جای خالیت به شدت احساس می شد و من هر روز بهت سر می زدم. خوبم. خوبی تو؟!
مهناز عزیز ...
اول از همه اعتراف کنم که سلیقه ی شما توی انتخاب کتاب بی نظیره !
شاید این یکی از بهترین کتابهایی هست که خوندم
البته درست بعد از معرفی شما شروع کردم به خوندنش و توی دلم چقدر ازتون تشکر کردم بابت معرفی این کتاب زیبا
حقیقتش رو بگم من تا حالا هیچ کتابی از این نویسنده نخونده بودم
در یک کلام میتونم بگم این کتاب بی نظیر بود
پر از استعارات و تشبیهات بی نظیر
جایی که میگه : با چشمانی در دست در دورتر ایستاده بود
یا جایی که خرده های نون رو به اشک نون تشبیه میکنه
یا حتی همین نظر در مورد کتاب که نوشتین
که میگه دوس دارم کتاب بخونم تا تمام زندگی هایی که نتونستم بشناسم رو تجربه کنم
چقدر این کتاب زیباست
کلی با بعضی از قسمتهاش خندیدم و بعضی دیگه منو به فکر انداخت
مرسی از معرفی یه کتاب عالی دیگه
پاسخ:
ممنونم. بی اغراق بگم حالم خوب میشه از کسی این جملات رو بشنوم. چقدر لذت بخشه یکی به معرفی هات این همه اعتماد کنه :))))))))))))))))))))))))))))))))))) واقعا؟!! من فکر می کردم خوندید ازش! منم کمتر از یه ساله که پیداش کردم و از این بابت بسی خرسندم. حتما به اشمیت خوانی ادامه بدین. من سه تا کتاب قبلی اشمیت رو که معرفی کردم بیشتر دوست دارم و به نظرم جذاب ترند. اونا رو هم بخونید. اِ بودا من این جملات رو تازه دارم از شما می شنوم! یعنی اینقدر سرسری رد شدم؟! یا جا انداختمشون؟! کجا بودن اینا؟! فکر کنم علاوه بر تنبلی، بی دقت هم شدم! این کتاب که ترجمه ی دیگه ای نداره؟! داره؟! آره بعضی قسمت هاش خیلی خنده دار و بامزه است. منم کلی خندیدم :)) کلا کتاباش این خاصیت رو دارن که آدم رو به فکر فرو می برن. قابلی نداشت! مرسی از اشمیت که این همه کتاب خوب نوشته؛) و ما رو تو رویاهاش سهیم کرده ؛) اگه بقیه ی کتاباش رو هم خوندید لطفا بهم نظرتون رو بگین. میگم یه وقت فکر نکنین نمی خونمتونا. فقط نمی دونم چرا کامنت گذاشتنم نمیاد!!!! یعنی می خوام بنویسما هیچی به ذهنم نمیاد!
حتما این کتاب و میخونم
یک کوه کتاب توی صف خوندن دارم یک کوه
پاسخ:
چه خوب؛کتاب خوبیه. درست مثل من. آدم دوست داره زودتر به انتهای لیست کتابهای نخونده اش برسه ولی کلی طول می کشه :(

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">