شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۲۳ ق.ظ

فواید گیاهخواری/ صادق هدایت


صادق هدایت معتقده موجودات سه دسته اند گیاهخوار، گوشت خوار و همه چیز خوار که انسان همه چیز خواره در صورتی که  سیستم بدنش شبیه میمون های میوه خواره و باید از نباتات تغذیه کنه و برای اثبات این عقیده به استدلال می پردازه؛ استدلالاتی راجع به ساختمان معده و روده و ساختار دندان انسان ها که مطابق با ساختمان بدنی گیاهخوارانه و نه گوشت خواران و توضیحات و حرف هایی از این دست.وی فوایدی رو برای گیاهخواری ذکر می کنه از جمله این که گیاهخواران بدنشان در برابر بیماری ها مقاوم تر و عمرشان طولانی تر است، بیماری های مربوط به گوشتخواری را نمی گیرند و خوش اخلاق ترند و ...
در کل کتاب خوب، روان و کوتاهی بود. درسته بعضی مطالبش چند بار درجاهای مختلف کتاب تکرار شده بود، با این حال آزار دهنده و یا خسته کننده نبود و همه بهتره که برای یکبار هم که شده بخوننش. قابل توصیه است و حداقلش اینه که باعث میشه کمتر بریم سراغ گوشت و این خوبه.
و اما بعد :))ب
ه نظر من افراط توی هیچ چیزی خوب نیست. همونطور که گوشتخواری صِرف خوب نیست، گیاهخواری صِرف هم خوب نیست و به عقیده ی من وقتی خدا خوردن گوشت برخی حیوانات رو حلال کرده. دلیلی نداره که ما خوردنش رو بر خودمون حرام کنیم اما نباید در خوردن گوشت زیاده روی کنیم همون طوری که امام علی (ع) هم گفته و صادق هدایت هم این حدیث رو در کتابش ذکر کرده: "شکم های خودتان را مقبره حیوانات نسازید"
پیامبر حدیثی داره با این مضمون که خوردن چهل روز گوشت پست سر هم باعث سنگدلی میشه اما حدیث دیگه ای از امام صادق هم هست به این مضمون که یک بار درهفته گوشت بخورید و فرزندانتان را به آن عادت ندهید و نیز آنان را بیش از چهل روز از گوشت محروم نکنید چون بدخوی می شوند.
پس نتیجه می گیریم که تو هیچ چیزی افراط خوب نیست :)
 گوشت خوردن رو کمتر کنید و میوه و سبزی زیاد بخورید؛ توصیه ی بهداشتی من به شما عزیزانِ دل این است.
این بود انشای من :)
+ تشکر از بودا بابت این پیشنهاد خوب.
۹۶/۰۶/۳۱
مهناز

نظرات  (۷)

من با نظرت موافقم!
هرچیزی در حدش خوبه:)
پاسخ:
:)))))) به قول بعضی ها نظر من هم با نظرت موافقه :)
من که اصن به گوشت لب نمیزنم..(به جز کباب کوبیده البته
پسرخالم وحیدسرسفره هی تاکیدمیکنه من برم کنارش بشینم
چرا که گوشتای خورشتم مال اونه


صادق هدایت
بوف کور روخوندم بادهن کجی بسیار!
همچنین سه قطره خون رو
نمیدونم چرادوس ندارمش وبرام جاذبه داره
پاسخ:
اصلا از انواع مختلف کباب که نمی شه گذشت... و گوشت قرمز هم به غیر از برای کباب ساخته نشده ؛) ای پسرخاله ی باهوش نگار بوف کور رو تموم کردی؟! آفرین... من بیست صفحه اش رو به زور تحمل کردم و گذاشتمش کنار. کتابیه که درباره اش تفاسیری نوشته شده که خودشون به تفسیر نیاز دارن! یعنی باید عاشق باشی که بری سراغش! خیلی دلم میخواد کسایی که دوستش دارن بگن چرا؟! چرا بوف کور رو دوست دارن؟! کتابی که میگن باعث خودکشی چند نفر هم شده حالا درست یا نادرستش پای خودشون. من اولین کتاب کاملیه که ازهدایت خوندم و چون یه کتاب نسبتا علمی بود ساده و خوندنی بود و دوسش داشتم. احتمالا اگه اول اینو می خوندم اینقدر از هدایت گریزون نمی شدم.
سلام مهناز عزیز
چقدر پست جالبی گذاشتین
من عاشق شخصیت و فکر صادق هدایت هستم
زمانی مثل خیلی از دوستا فکر میکردم خوندن کتابهای صادق هدایت مساوی با خودکشی هست ولی بعدها فهمیدم صادق هدایت برای این خودش رو کشت که فهمیده نمیشد
برای اینکه خیلی جلوتر از زمان خودش بود
به نظر من کتاب " فواید گیاهخواری " " سه قطره خون " و " سگ ولگرد " جزو بهترین کتابهای ایشون هستن
به نظرم کسی که میخواد با کتابهای ایشون آشنا بشه بهتره با این سه تا شروع کنه
و آخرین کتابی که میخونه بوف کور باشه
در حالی که همه بر عکس عمل میکنن
پس بعد از چند صفحه کتاب رو میزارن کنار
تقصیری هم ندارن چون منم اولین بار همین اشتباه رو کردم و چون چیزی نفهمیدم بار اول فقط ده صفحه خوندم
میدونین ... اگه روزی توی این مملکت کاره ای بشم خوندن کتاب سگ ولگرد رو توی تمام مدارس پیشنهاد میکنم
واقعا واقعا واقعا خوندنش برای هر کسی که میخواد انسان باشه لازمه !
و در مورد گیاهخواری ...
یکی از بهترین راههای سالم بودن و خوش اخلاق بودن همینه
به ادیان نگاه کنین
در تمام ادیان و مذاهب توصیه های تغذیه ای داریم
حتی بزرگی گفته : بگو چه میخوری تا بگویم که هستی !
این نشون میده که باید خیلی بیشتر مراقب نوع تغذیه خودمون باشیم
ممنون از این پست زیبا !
پاسخ:
سلام مرسی. اما من به جز این کتاب تا حالا کتابی از ایشون رو نخوندم البته به غیر از نصفه رها کردن بوف کور که همون کتاب هم باعث شد ازش زده بشم. و این اشتباه (خوندن بوف کور به عنوان اولین کتاب از ایشون) از اون جایی ناشی می شه که بوف کور معروف ترین کتابشونه اما در عین حال پیچیده ترینشون. بعله درست می گین تو کتاب هم به تمام این موارد اشاره شده بود. اما خب نه کاملا گیاه خوار شدن؛ این فقط عقیده شخصی منه. میشه مصرف گوشت رو به حداقل کاهش داد. اگه بخوام دوباره ازش بخونم سگ ولگرد رو می خونم! مرسی از پیشنهادتون.
۰۱ مهر ۹۶ ، ۱۸:۴۱ زینب( مسافرکربلا)
سلام مهرناز جونم
شنیدم خیلیا این کتابو خوندنو کلن گیاهخوار شدن.
نوشته های صادق هدایت خیلی منفی ان ...بااین حال بیشترشونو خوندم اما اینو هنوز نه.
پاسخ:
سلام زینب خانوم گل... چقدررر دوست داشتم که با این اسم صدام زدی. بهم حس خوبی میده:) گاهی وقتا با این اسم صدام می کنند. منم شنیدم و حداقلش اینه که مصرف گوشتشون کم شده. تقریبا مطمئنم که این کتاب با بقیه ی کتابهاش متفاوته و اونقدرر کم حجمه که می تونی چند ساعته تمومش کنی. تازه یه جوری ساده و روون نوشته شده که همه چیز تو ذهنت میمونه.
سلام
من اصلا نمی دونستم صادق هدایت چنین کتابی داره!
سر فرصت می خونمش.
بوف کورو خوندم ولی حس منفی ازش نگرفتم تازه خوشحال شدم که یکی بوده که تا حدودی مثل من فکر می کرده!
پاسخ:
سلام. منم یه زمانی نمی دونستم ؛) ان شالله و امیدوارم بعد از خوندنش هم نظرت رو بخونم؛ هر وقت که شد. واقعا؟! میشه یه کم راجع بهش بگی؟ دقیقا چی میگه تو بوف کور؟
راستی منو هم خیلی ها به غیر مهناز صدا می زنند:
مهرناز، شهناز، بهناز، فرحناز، ساناز، الناز ...
خلاصه هر چی که ناز داره!!
پاسخ:
واقعنی با این اسم ها هم صدات می زنن؟!! دو تا از این اسمایی که گفتی اسم مامان و خواهر منه :))) منو هم به غیر از مهناز اینجوری صدا می زنند: مهرناز، بهناز، ماه ناز، ماهک، مهی، مهین، مهیناز، مهنازی،مخناز؟!!!! حتی دیده شده بهم ماهی هم گفتن ؛))
/mehrnews.com/news/1702638
در مورد سوالت (بوف کور) مطلب فوق رو بخون
پاسخ:
مرسی مهناز جون بابت لینکی که بهم معرفی کردی. خوندمش، دو بار هم خوندم و خلاصه ای از اون چیزایی که متوجه شدم رو می نویسم: من اینجور فهمیدم که بوف کور یک اثر سوررئالیستیه که تو این آثار رویا و واقعیت در هم آمیخته می شن به گونه ای که گاهی مرزهای تشخیص از بین میره و رویا بر واقعیت مقدم میشه؛ تصویرسازی ها تو این سبک نامتجانسه و نگارشش غیر اردای یعنی جملات همونطوری که به ذهن میان نوشته میشن! بنابراین خواننده باید بدونه که این یک داستان سوررئالیستیه و متفاوت از بقیه آثار و این که اون رو ناامیدانه و یاس آمیز می دونن به علت اینه که زیر سایه ی زندگی هدایت قرار داره. در صورتی که معنای این کتاب رو باید از روی متن خود کتاب متوجه شد و از طرفی گفته میشه که برای فهمیدن اون باید سه قطره خون و زنده به گور رو هم خوند. بوف کور ظرفیت بالقوه ای برای تفسیر داره و کار منتقد ادبی هم همینه و نه رمزگشایی. به همین علته که ممکنه مخاطب در عین حال که یک نقد رو بپسنده نقد بعدی هم باب میلش باشه. بنابراین کسی نباید به دنبال یک معنی از اون باشه. منتقد این اثر رو روایتی از عشق و نفرت می دونه و راوی اون رو یک روان پریش و به همین علت و فضای سوررئالیستی اش فهمش کمی مشکله و مخاطب با وجودی که داره میره جلو احساس می کنه که داره درجا میزنه! خلااصه ای از حرفهای حسین پاینده. تا حالا دو مجموعه داستان کوتاه تو این سبک خوندم ولی جذبم نمیکنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">