شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی
سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۵۳ ب.ظ

شبهای روشن/ 1381

نوشته ی فئودور داستایوفسکی، ترجمه ی سروش حبیبی.این کتاب رو داستایوفسکی که یه نویسنده ی روسه در سال 1848 نوشته. ویژگی منحصر به فرد داستان های داستایوفسکی اون جور که من خوندم، روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت های داستانشه...کتاب، داستان جالبی داره و چون کوتاهه وقت گیر هم نیست... ولی ترجمه اش زیاد به دلم ننشست.

ایتالیایی ها یه فیلم از روی این اثر ساختند که متاسفانه ندیدم ولی  اقتباس ایرانی شو( 1381) با بازی های خوب مهدی احمدی و هانیه توسلی و کارگردانی فرزاد موتمن دیدم. خیلی هم دوستش دارم هر چند که با فرهنگ ما جور نیست و فکر نکنم اصلا همچین اتفاقی بیفته. به قول نقی مگه داریم؟؟؟مگه می شه؟؟؟ ولی چقدر دلم برای این مرد سوخت...:((((

+ تازه اون جور که خوندم منتقدا زیاد از این فیلم خوششون نیومده بود اما مردم پسندیده بودن...یه مطلب جالب هم خوندم راجع به کاراکتر مرد این فیلم. اگه دوست دارید حتما بخونید. کلیک کنید

خلاصه کتاب: این کتاب داستان مردی است رویا پرداز و تنها در شهر سن پترزبورگ  که با مردم اطرافش بیگانه است و در انزوای خویش فرو رفته است تا اینکه با دختری آشنا می شود و آن دختر باعث دگرگونی و تغییر این مرد می شود و او را از انزوای خویش بیرون می آورد...شرط دختر در شروع آشنایی، این است که مرد قول بدهد عاشقش نشود اما مگر می شود جلوی احساسات  را گرفت و عاشق نشد...

در پترزبورگ و به طور کلی در نزدیکی قطب شمال به علت زیاد بودن عرض جغرافیایی شب های تابستان تا صبح هوا روشن است.

__________________________________________________________

قسمت های زیبایی از کتاب     

     + وای که آدم های خوشبخت گاهی چه غیر قابل تحملند!

+ چرا ما همه مثل برادر نیستیم؟چرا حتی بهترین آدم ها همیشه چیزی را پنهان می کنند؟ چرا حرف چیزهایی را که در دل دارند با هم نمی زنند؟ جایی که می دانند حرف هاشان با باد هوا هدر نمی رود چرا چیز هایی را که در دل دارند بر زبان نمی آورند؟ چرا ظاهر همه طوری است که انگار تلخ اندیش تر از آنند که به راستی هستند. طوری که انگار می ترسند اگر آنچه در دل دارند به صراحت بگویند احساسات خود را لگد مال کرده باشند؟؟؟؟خدای من، یک دقیقه ی تمام شادکامی! آیا این نعمت برای سراسر زندگی یک انسان کافی نیست؟           

   دلم می خواد نظرتون رو راجع به این جمله بدونم...

__________________________________________________________

قسمت های زیبایی از اقتباس ایرانی این اثر                       

آدما از دور دوست داشتنی ترند... 

- شده تا حالا با کسی برخورد کنین که به دلتون بشینه؟ 

آره ولی به دلشون ننشستم.    

یعنی چی؟   

یعنی یه نفر قبلا به دلشون نشسته بود...     

-آدم وقتی منتظره چقدر زمان بد می گذره...           

منتظرم نباشه خیلی خوش نمی گذره...     

 -چرا زندگی این جوریه     

زندگی این جوریه چون آدما این جورین؛ زندگی با آدما معنا پیدا می کنه         

-تا حالا این جوری ندیده بودمت               

واسه اینکه تا حالا این جوری نبودم...

۹۴/۰۸/۱۲
مهناز

نظرات  (۱۰)

۱۲ آبان ۹۴ ، ۱۶:۰۳ دلسوختگان
متن عمیقی هست . . .
شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما چند بار خوانده شود بسیاری معناها را نمایان می سازد . . .

پاسخ:
اگه منظورتون اون یه جمله است. آره به نظر ساده میاد، آدم می خونه و می گذره... ولی واقعا کافیه؟؟؟ یک دقیقه ی تمام شادکامی!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲ آبان ۹۴ ، ۱۶:۴۲ دلسوختگان
دنیای امروزه .. دنیای فاصله هاست . . .
نوع نگرش و باورهای جدید بیشتر روابط اجتماعی را سرد و فرد و افراد را به سوی فرهنگ و باورهای فردگرائی می کشاند .. جملات و کلمات استعمال شده توسط افراد با معناها و تفاسیر مختلفی برداشت می شوند و واکنشهای گوناگون و در بعضی مواقع بسیار خطرناک از افراد مخاطب سر می زند و این نوع برداشت ذهنی متفاوت و مختلف .. بیشتر روابط اجتماعی و گروهی جامعه انسانی را تحت شعاع خود قرار داده و رفتارها و گفتارها را سرد و به گونه بهتر همگی امروزه دست به عصا رفتار و گفتار دارند . . .
پُست شما حاوی مطالب زیادی برای گفتن است و متن آخر هم خود دنیایی از ناگفته ها دارد و بسیار عمیق معناها . . .

پاسخ:
خیلی ممنون... سپاس از شما...
۱۲ آبان ۹۴ ، ۱۶:۴۵ پریــــــ פֿـانومــ
سلام آباجیه خودمـ

چه جالبـ ینی چه جوریهـ که با فرهنگـ ما جور نیسـ عایا؟!

حوصله نداشتم کلیک کنم باقیشو بوخونمـ

چه جمله هایـ قشنگیـ


دربارهـ یـ این جملهـ"خدای من، یک دقیقه ی تمام شادکامی! آیا این نعمت برای سراسر زندگی یک انسان کافی نیست؟" آدم باید قدر تک تک لحظه هاشو که با شادی میگذره و سلامتی بدونهـ و هیچوقت ناامید نباشهـ...

جمله هایـ پایینی هم خیلی قشنگ و جالبـ بودن

در پناه حق
پاسخ:
علیک سلام. فیلمو ببینی می فهمی باجی خانوم... آره خیلی قشنگند تازه من از بین کلی جمله اینا رو انتخاب کردم... جمله های قشنگ خیلی داره چه تو کتاب چه تو فیلم. اون که بله ولی منظورم اینه که واقعا یک دقیقه شادی برا سراسر زندگی کافیه عایاااااا؟؟؟
داستایوفسکی رو دوس دارم
کتابهاش رو هم
فکرمیکنم فیلم ضربه بزرگی به کتاب نویسنده هست
اصولا هر کتابی بهتر از هر فیلمی شبیه خودشه چون شما با خوندن کتاب میتونی تصویر سازی ذهنی بهتری داشته باشی تا با دیدن فیلم که تجسم ذهنیات کارگردان هست
پست خیلی خوبی بود
جملات بی نهایت زیبایی در کتاب هست
ممنون از این پست زیبا
پاسخ:
این کتاب اولین کتابیه که از این نویسنده بزرگ خوندم. من هم نظرتون رو قبول دارم.اکثرا خود کتابها بهتر از فیلم ها هستند و لذتی که تو خوندن این نوع کتابهاست بیشتر از دیدن فیلم هاییه که بر اساس این کتابها ساخته می شن... خیلی ممنون. بله خیلی زیاد... خواهش می کنم... ولی نظرتون رو راجع به اون جمله نگفتین؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
۱۳ آبان ۹۴ ، ۰۹:۲۵ پریــــــ פֿـانومــ
سلامی دوباره"خو اگه دیگه غیر اون شادی،شادی ای تو زندگی اتفاق نیفتاده باشه بله کافیه و باید شکر گذار خدا بود"


"خدایا شکرت"
پاسخ:
مرسی از نظرت... خدایا شکرت...
پُرم از راه
از پُل
از رود
از موج
پُرم از سایه ی برگی در آب
چه درونم تنهاست ...


سهراب سپهری
پاسخ:
سهراب چقدر قشنگ گفته...
ادمها شبیه حرفهایشان نیستند...
هیچکس دیگری را برای چیزی که هست دوست ندارد..

علاقه ی ادمها به هم از نیازهایشان شروع می شود..

نیازهایی که شاید روزی ادم دیگری پاسخ بهتری برایشان داشته باشد..
پاسخ:
قابل تامل بود...
یه دقیقه تمام شادکامی! مگه داریم؟ مگه میشه؟

شکر
پاسخ:
شکر...
۳۱ تیر ۰۰ ، ۱۰:۵۹ فاطمه ‌‌‌‌

سلام مهناز :)

من این ماه برای چالش طاقچه کتاب شب‌های روشن رو خوندم و الان داشتم برای یادداشتم دنبال عکس از کتاب یا فیلمش می‌گشتم که تو گوگل این عکس اول پستت رو دیدم و متوجه شدم از وبلاگ توئه! برام جالب بود که تو هم درباره‌ی کتاب و فیلمش با هم نوشته بودی! پست من رو هم بخون اگه دوست داشتی :)

پاسخ:
سلام فاطمه :))
چه جالب که با یه عکس به وبلاگم رسیدی :) مرسی گوگل :)
حتما. رفتم پست خودم رو هم خوندم چه بی‌مزه نوشتم 😁

کامتت گذاشتن تو ویرگول سخت بود، اینترنتمم فوق ضعیف؛ بنابراین بذار همینجا بگم که معرفیتو دوست داشتم. قشنگ جمع و جور و به اندازه بود.
اینم بگم که من دو اقتباس ایتالیایی و هندیش رو هم دیدم و اقتباس خودمون خیلی خیلی بهتره😊
۰۳ مرداد ۰۰ ، ۱۷:۳۴ فاطمه ‌‌‌‌

مرسی مرسی ^_^

پاسخ:
❤️

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">