شاید اینجا دارم بلند بلند فکر می کنم

بایگانی
دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۰۶:۲۶ ب.ظ

سینمای آسیا/ انیمه/ ساتوشی کن

Perfect blue/ 1997

راجع به یک خواننده زن که بنا به تصمیم مدیر کمپانیش تبدیل به یک بازیگر می شه.

خیلی جنبه روانشناسانه و پیچیده ای داره. درباره هویت و بحرانشه؛ با این حال زمانش طولانی نیست و ریتمش هم خیلی مناسبه اونم با این حد از پیچیدگی داستانی، می‌شه گفت حتی هنرمندانه است. توش به شدت مرز خیال و توهم و واقعیت نامشخصه و این از تدوین خوب و کارگردانی خوب تر ساتوشی کن حکایت داره.

+ بهش لقب تاریک ترین انیمیشن سینما رو دادن و با توجه به انیمه هایی که من دیدم این لقب می تونه برازنده اش باشه. برای همین هم من به شخصه دیدنش رو نمی تونم به کسی توصیه بکنم.

+ گویی الهامی برای ساخت قوی سیاه بوده و همینطور توی فیلم مرثیه ای بر یک رویا واو به واو سکانس وان اجرا شده البته با خریدن حق کپی رایت. و واقعا هم سکانس جذابیه.

+ حقیقتش انتظار نداشتم تا این حد بزرگسالانه باشه.

+ درباره اسمش کنجکاو بودم که دیدم خود انیمه با الهام از رمانی به همین اسم ساخته شده و ساتوشی کُن هم گفته که با اینکه کل رمان رو نخونده اما دوست نداشته اسم انیمه‌اش رو عوض کنه، چون اسم مرموزی بوده!

+اسپویل:(( راستش یه نقد درست و حسابی پیدا نکردم که چیز تازه‌ای بگه. یا پیچیدگی داستانیش رو موشکافی بکنه.

یا کل چیزی که ما دیدیم درباره یه فیلم بوده که میما بازیگرش بوده. یعنی از اول تا آخر ما یه فیلم رو داخل یه انیمه دیدیم! تمامی کشت و کشتارها و اتفاقات و تغییر از خوانندگی به بازیگری و حتی موضوع تیمارستان و جمله پایانی انیمه.

یا هم اینکه نه، میما واقعا یه خواننده‌ای بود که تصمیم گرفت بازیگر بشه و دچار فروپاشی روانی و اختلال چندشخصیتی شد و کسانی که تو این کار نقش داشتن رو به قتل رسوند - که البته این کارها می‌تونست کار دوستش و استاکرش هم باشه (اما ما کشته شدن استاکر رو تو یکی از صحنه‌های فیلم دیدیم و این عجیبه)- و در نهایت دوستش تو تیمارستان بستری شد و خودش هم تو قالب یه بازیگر موفق به زندگیش ادامه داد!

یا یک تئوری سومی هم می‌تونه وجود داشته باشه و اون هم اینکه میما یک آدم نرمال توی یک کلوب بوده که به خاطر اتفاقی که براش می افته، تمام این داستان‌ها رو تو ذهنش می‌سازه تا این اتفاق رو فراموش بکنه.

اگه دومی باشه چرا استاکر تو خودِ فیلمی که میما بود هم بود و توسط میما به قتل رسید؟! مگه اینکه همون به علت قاطی شدن مرز واقعیت و توهم میما بوده باشه و در واقع استاکره همون دوستش بوده! اما میما نمود بیرونی استاک شدنش رو مثل بازیگرِ اون نقش تصور می‌کرده! که اون وقت بازم سوال پیش میاد که پس وسط خوانندگی میما چیکار می‌کرد؟ :| که به نظر نرگس میما چون از وجود یه استاکر خبر داشت و توی فیلم هم یک نفر رو می کشه همه اینا با توهماتش در هم آمیخته و اون صحنهٔ قتل استاکر واقعیش تصورات خودش حین بازی کردن اون صحنه بوده )).

millennium actress/ 2001

حکایتیه از تاریخ سینمای ژاپن -که با حرکت رو به جلو مدرن تر می شه- که در اثنای قصه شخصیت اصلی که یک بازیگر زنه روایت می شه.

پیامش هم تاکید بر جستجوگری و لذت از زیبایی های مسیر و مهم بودن مسیر نسبت به مقصده. [کلید نمادشه؟]

به لحاظ فرم خیلی شبیه به انیمه قبلی بود؛ با همون تدوین، مشخص نبودن مرز خیال و واقعیت و مثل انیمه قبلی شخصیت اصلیش هم یک زن بازیگر بود.

برای من نچسب، طولانی، خسته کننده و آشفته بود. شاید اگه کوتاه‌تر می‌بود و بار درام داستان بیشتر، می‌تونستم دوستش داشته باشم. احتمالا کسی که آثار زیادی از سینمای ژاپن رو دیده باشه، بیشتر دوستش داشته باشه.

+  تعجب دستیار : راجع به تفاوت مخاطب‌ها.


Tokyo godfathers/ 2003

چند تا بی خانمان یک بچه رها شده رو پیدا می کنند و درگیری‌اشون با این موضوع داستان رو پیش می بره.

داستان و نحوه روایتش متفاوت با دو اثر قبلی ساتوشی کنه و چیزی که از همون دقایق ابتدایی جلب توجه می کنه، شخصیت پردازی خیلی خوب اثره. کمدی اش هم خیلی جذابه.  یه انیمه کریسمسی که علاوه بر متمرکز نبودن روی زرق و برق حتی خیلی روی کریسمس بودن هم مانور نمی‌ده، جالب بود که فقط از اون فضا و زمان برای روایت متمرکزتر محتوای اصلی‌اش که خانواده است، استفاده می کنه.

با اینکه با گارد شروعش کردم و پوسترش خیلی دافعه داشت اما دوستش داشتم. اگه درام- کمدی با اتفاقات و تصادفات اغراق آمیز دوست داشته باشید، ازش لذت خواهید برد و حتی می تونید اون تصادفات رو نادیده بگیرید.

+ توی قسمتی از انیمه دو تا پوستر انیمه های قبلی ساتوشی کن رو می بینیم و روی یک کامیون هم اسم خود کارگردان رو.

Paprika/ 2006

اختراع دستگاهی به نام دی سی مینی باعث شده تا روانشناس ها با ورود به رویای کیس مورد نظرشون در جهت بهبود ازش استفاده کنند و حالا این دستگاه سرقت شده و داره در خلاف جهت هدفش استفاده می شه.

ایده بسیار جذابی داره و مثل دو تا انیمه قبلی پرفکت بلو و بازیگر هزاره باز هم داستان بر بستر درآمیختگی رویا و واقعیت تعریف می‌شه با همون رنگ‌ها و تم. توی اون دو تا انیمه نقش‌های اصلی بازیگر بودن، اینجا هم باز به فیلم و سینما اشاره می‌شه و یکی از نقش‌ها هم سابقا کارگردان [و بازیگر!] بوده و رویاش رو داشته.

نشون دادن دو بُعد دکتره توی خواب و واقعیت جذاب بود. توی رویا انگار اونی بود که توی واقعیت نمی‌تونست باشه. دو وجه متضاد از یک شخصیت و شاید خودآگاه و ناخوداگاه.

انگار هر چیزی که توی واقعیت باهاش مواجهیم توی رویا خودش رو نشون می‌ده و رویاها نشون دهنده ترس و بخشی از گدشته و خواسته های آدمی اند و از طرفی همونطوری که آخر انیمه می‌گه انگار واقعیت هم از رویا الهام می‌گیره‌.

+ این بار هم سه تا پوستر انیمه‌های قبلی رو می‌بینیم.

 + گویا نولان هم تلقین رو با الهام ازش ساخته! من تلقین رو نصفه نیمه دیدم ولی باز هم متوجه شباهت‌هاشون شدم!

 

ساتوشی کن علاقه عجیبی به طیف رنگی نارنجی و قرمز، قهوه‌ای و در هم آمیختن مرز بین رویا و واقعیت نشون می ده و توش مهارت هم داره.

هر 4 تا انیمه اش توی استودیو مدهاوس ساخته شده ان و ژانرهای چهار تا انیمه‌اش هم جالبن:

روانشناسانه.

بیوگرافی.

درام.

علمی-تخیلی. 

کلا انیمه هاش به لحاظ فرم و محتوا قوی هستن ولی برای دیدنشون خیلی به سلیقه و روحیه اتون دقت کنید مخصوصا انیمه آبی تمام عیار. حالا سه تای بعدی هم خیلی سلیقه ای هستن ممکنه خوشتون بیاد ممکنه نیاد.

۰۳/۰۷/۱۶
مهناز

نظرات  (۴)

هم تلقین رو بیشتر از پاپریکا دوست داشتم 

هم قوی سیاه رو بیشتر از پرفکت بلو 

هم ماتریکس رد بیشتر از انیماتریکس

کلا اینجور انیمه ها حس میکنم ایده هاشون محشره اما نمیتونن بهش انسجام بدن و یه روایت منظم تمیز سینمایی ازش دربیارن...

پاسخ:
من قوی سیاه و انیماتریکس رو ندیدم، تلقین و ماتریکس رو هم جسته گریخته دیدم و نمی تونم نظر خاصی بدم. اما به نظرم دوست داشتن و نداشتن ما که بیشتر مربوط به سلیقه می شه، نمی تونه ملاک اعتبار یک اثر بشه. یعنی آبی تمام عیار و پاپریکا آثار مستقل قوی‌ای هستن و از اون ور فیلمایی که ازشون اقتباس شده هم همین طور. نمی شه گفت چون این خوبه اون بده و نتونسته موفق بشه. اتفاقا ساتوشی بر پایه فقط همین 4 انیمه بین کارگردانان خوب و اثرگذار جا داره و  جدای از اون انیم هاش هم جذابیتشون به همینه که در عین پیچیدگی شلخته نیستن و روایت درستی دارن. نمی دونم منظورت از روایت منظم و تمیز سینمایی چیه؟! ااگه داستان یک خطیه که بله آثار ساتوشی کن تک خطی نیستن و اتفاقا همین هم متمایزش می کنه و این م البته دلیل بر ضعیف بودن و انسجام نداشتنشون نیست.

بله سلیقه است و برای همین گفتم "حس میکنم" 

اتفاقا سینمایی‌هاشون هم اصلا تک خطی نیستن! تک خطی دیگه چیه! 

خب من اول فیلم هاشون رو دیده بودم بعد انیمه‌ها رو، تازه‌ خیلی گفته می‌شد که فیلم نتونسته به پای منبع اقتباسش برسه. بنابرین نمیتونم مقایسه نکنم. 

میدونی؟ مرز شلختگی و پیچیدگی خیلی باریکه...

و... فکر می‌کنم برداشت هرکی از این مرز به سلیقه و استنباط شخصی هم ربط داره 

به علاوه تاجایی که یادمه پاپریکا باگ داستانی هم داشت. فک کنم یه پست درموردش نوشته بودم اصلا ولی الان پیدا نمیکنم متاسفانه....

پاسخ:
اوکی.

اگه نمی دونی تک خطی چیه چطوری می دونی سینمایی هاش تک خطی نیست؟! [منظورم همون روایت خطی فیلمنامه بود].
انیمه های ساتوشی کن پیچیده هستن ولی شلخته نیستن. من خودم مثلا توی بازیگر هزاره حس شلختگی گرفتم اما آیا واقعا شلخته است؟! نه؛ نوع روایتش برای من مطلوب نبود اما آیا این به این معنیه که روایتش بده نه! چون اینا از لحاظ تکنیکی تایید شده هستن. صرفا من مثلا با این انیمه اش نتونستم ارتباط برقرار کنم.

ببین یک چیزهایی هستن که به تکینیک و فنون سینمایی ربط دارن و صرفا چون با نظر من سازگار نیستن من نمی تونم بر اساس سلیقه خودم ردش کنم. 

خوشحال می شم اگه پیدا کردی درباره اش بنویسی.

اون تک خطی چیه رو به تمسخر کفتم :))))

خدایا واقعا تو چت لحن منتقل نمیشها  :))))

 

 

 

پاسخ:

👍

من پاپریکا رو دیده بودم بین اینا فقط. و خوشم ازین سبک قاطی شدن رویا و واقعیت نمیاد. چقدرم حس میکنم زیاد شده تو انیمه ها.

 

وای بعضی وقتا دلم ازون انیمه سریالی های تباه میخواد ک ریتم داستانی شون همش تکراری و مسخرس و عاشق هم میشن با ی سری کلیشه های مرسوم :))) خیلی مسخرن ولی زمان هاشون کمه و از دیدنشون لذت میبرم من :/ 

پاسخ:
من راستش نمی دونم چقدر این موضوع تو انیمه ها زیاد شده چون خیلی مواجهه نداشتم باهاش اما قطعا انیمه های ساتوشی کن از این لحاظ درجه یک و پیشتازن. با اینکه حتی مدت ها از سال ساختشون می گذره تازگیشون رو از دست ندادن و از طرفی برای اون سال ها هم خیلی نوآورانه بودن.


:))))))))))
منم دوست دارم ولی ترجیح می دم تو همون ژانرشون قوی باشن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">